Å skape en tryggere og bedre by er noe alle tilstede på dagens dialogmøte er opptatt av. Dialogen ga dog ikke noen sterk tro på at forslaget til bydelsreform vil bidra til dette.
Dagens dialogmøte var den siste av tre møter, i dag gjennomført som en rundbordskonferanse. Det første møtet handlet om et historisk tilbakeblikk på bydelsinndelingene og innledende betraktninger om behovet for en sterkere organisering av Oslo sentrum. Det andre møtet tok for seg noen av de særskilte utfordringene for sentrumsområdene, med spesielt fokus på nattøkonomien. Dagens møte handlet altså om trygghet.
Til å innlede hadde vi invitert Helge Renå, forsker fra OsloMet og forfatter av boken “Folkets Politi?” Han har også vært sentral i Floke-prosjektet “En tryggere by for alle”, lansert på Oslodagen 15. mai. Han innledet blant annet med betraktninger om at oppgavefordelingen mellom de ulike kommunale strukturene ikke var gått opp. Han viste også til de 17 konseptene presentert i Floke-prosjektet. “Bydel Sentrum” var ett av disse. Han viste også til de store utfordringene knyttet til de reisende til Oslo, en belastning som i stor grad påføres Gamle Oslo. Bør ikke bydelen kompenseres økonomisk for dette? Bør ikke Oslo kommunes bydelsgrenser være mer samordnet med hvordan Politiet organiserer sine tjenester, i Øst, Vest og Sentrum? Han stilte også spørsmål ved argumentet om at større bydeler skal gi styrket lokaldemokrati. Er det ikke motsatt, var hans retoriske spørsmål.
Deretter fortsatte Leo Rygnestad, samfunnsutvikler i Bydel Gamle Oslo, med en innledning om deres erfaringer. Området rundt Vaterland grenser mellom tre bydeler, som ikke alle har like sterkt engasjement for området og de utfordringene som finnes der. Samarbeidet her nede er ikke institusjonalisert, men personbasert. Han mente at reformen burde føre til en institusjonalisering av trygghetsarbeidet i sentrum, men at det er en stor utfordring at det i dag ikke er samarbeid mellom byrådsavdelingene på Rådhuset.
Leo Rygnestad peker på kartet over roder i området rundt Vaterland. Tre av dem tilhører i dag Bydel St. Hanshaugen.
Deretter fulgte en engasjert diskusjon blant de tilstedeværende. Flere meldte tilbake at veldig mye godt samarbeid i dag faller mellom veldig mange stoler, mellom etater og bydeler. Andre viste også til at reformens utgangspunkt - knyttet til folkehelse og i stor grad også tegnet opp i forhold til fremtidige sykehustjenester - mangler forholdet til utvikling av byen. Byutvikling er også folkehelse. Det ble også savnet en sterkere felles stemme på vegne av næringslivet. Og, hvorfor er ikke statlige institusjoner og organisasjoner mer engasjert i Oslos byutvikling? Oslo er hele Norges hovedstad.
Det ble deretter en diskusjon der flere mente at de nye grensene ikke vil løse de grunnleggende utfordringene. Samarbeid må organiseres på premisset av hvem som skal samarbeide, for hva som er attraktivt for de som skal samarbeide. Hvis du inviterer til samarbeid kan det løses. Men, er det invitert til samarbeid?
Flere var også opptatt av å tilgjengeliggjøre mer data om byen. Et eksempel er statistikk om kriminalitet, ikke for å stigmatisere eller problematisere. Tilgjengeliggjøring og åpent om ulike forhold ved kriminalitet kan gi bedre verktøy for å jobbe med trygghetsskapende tiltak. Dette er i dag fraværende i Oslo.
Før vi avsluttet møtet oppfordret jeg alle til å sende inn høringsuttalelser. Selv vil jeg sende inn om behovet for en egen sentrumsbydel, siden det er besluttet å fortsette med bydeler. Jeg mener ikke noe om 6, 7 eller 8 bydeler, men at videre inndeling må ta utgangspunkt i sentrum. Du kan laste opp mitt høringssvar her.
Les mer om bydelsreformen her. Frist for å sende høringssvar er 3. desember. Om du ikke ønsker benytte deg av Oslo kommunes digitale skjema kan du sende på epost til Byrådsavdelingene. Husk å merke eposten med “Høring bydelsreform 2025”.
Camilla, Helge, Leo og Øystein. Kartet på veggen viser forslaget til hva området for en sentrumsbydel bør omfatte.
Takk til alle som møtte i dag, og spesielt til Leo og Helge. Så får vi se hva byrådet ender med å gjøre.
