UTVALGTE PROSJEKTER

 
 

Tullinsamarbeidet

Det geografiske området Tullin strekker seg fra Tullinløkka opp til Ullevålsveien, fra Tinghuset opp til OsloMet. Her er det nylig etablert et klyngesamarbeid, en forening med medlemmer fra både gårdeiere, kontorleietakere, kultur og servering, organisasjoner og andre. Tullin er i ferd med å bli Oslos nye sentrum for skapekraft, med en stadig tydeligere identitet, en rekke aktiviteter, og et sterkt nettverk og samhold. På Tullin skapes nye ideer og løsninger, hver dag, av aktørene. Det blomstrer.

 

Torginitiativet

I september 2021 arrangerte vi Torguka på Youngstorget, som en test på hvorvidt Oslos viktigste torg kunne aktiviseres på en ny måte. Vi mente Oslo burde ha ambisjoner om å gjøre Youngstorget til en attraksjon, for hele Norge, og en levende markeds- og møteplass for hele Oslo. Initiativet førte også til syv konkrete strategier og anbefalinger, utarbeidet og overlevert våren 2022.

 
574A7540-kopi.jpg

YTE

YTE er en idé unnfanget i 2019 og etablert i 2020, med mål om å være en katalysator for nye ideer og prosjekter i tilknytning til næringsliv, byutvikling og eiendom. Gjennom økt kunnskap om sosialt entreprenørskap og sosial innovasjon var målet å sammen bidra til å gi flere fra utenforskap jobb. Bedre prosjekter, nabolag og lokalsamfunn. I all enkelhet skulle YTE vise at det er klokt, lønnsomt og verdiøkende å bygge innenforskap. Ønsker flere å være med på å skape denne bevegelsen?

 
musikkfest_toyen-OV-73_LoRes.jpg

Tøyen Torg

Vinteren 2018 ble jeg engasjert av gårdeierne rundt Tøyen Torg i å finne en måte å organisere aktiviseringen av torget på. Forprosjektet “Torgløftet for Tøyen” resulterte i etableringen av Tøyen Torgforening, en forening som organiserer gårdeiere, lokalt kultur- og næringsliv, bydelen og beboere. Målet er et åpent, levende og inkluderende torg - som også gir noe tilbake til nabolaget.

 
3.jpg

Karl Johans Sommerservering

Hver vår, helt siden 2013, stenges Karl Johans gate for biler og parkeringsplassene erstattes med stoler, bord, parasoller og blomsterkasser. Dette er praktisk “Bilfritt byliv”, startet lenge før “Bilfritt Byliv” ble introdusert som politisk prosjekt. Det har vært avgjørende for god nærings- og bylivsutvikling i kvartalet, og ga stor innsikt i å forstå relasjonene mellom forvaltningen og den politiske ledelsen i Oslo Kommune.

 
Paleet_bag_940x804.jpg

Paleet - den elegante rebellen

Utvikling av ny merkevareplattform og identitet for Paleet har vært avgjørende for å løfte dette erværdige handelshuset frem fra glemselen og sikre kommersiell vekst. Den visuelle identiteten ble i tillegg belønnet med en rekke utmerkelser og priser, som blant annet Red Dot og gull i European Design Awards.  Identiteten ble lansert under reåpningen av Paleet 3. september 2014, og er utviklet av Neue Design Studio.

 
Einar Aslaksen 2.jpg

Paleet - retail design og arkitektur

Identitetsutvikling og arkitektur må fungere i et samspill. Derfor ble det jobbet inngående med å tenke ut en arkitektur og rommelighet på det nye Paleet, som skulle bidra til å forsterke det inntrykket Paleet også bygget opp gjennom kommunikasjonen. Sanselighet, åpenhet, og et sterkt fokus på faglighet var viktige ingredienser også i de arkitektoniske grepene som ble valgt. Løsningen bidro til lovord i en rekke internasjonale magasiner og tidsskrifter, i tillegg til svært gode besøkstall.