Det er budsjettid for Oslo kommune. Det er kommet forslag til bydelsreform. Norges største arbeidsgiver har mistet over fem milliarder skattekroner på to år. Er det krisetid, eller er det tid for å tenke helt nytt for Norges hovedstad?
Når vi ser utover det nye Oslo en morgen i oktober ser det ikke ut som en by i økonomisk krise.
Det er kutt i de kommunale budsjettene. Byrådet sier de er nødt til å få økonomien under kontroll etter år med manglende styring, statlig «tyveri» av skatteinntekter, i kombinasjon med høyere renter og kostnader. Opposisjonen skriker høyt om hvordan byrådet tar fra de svakeste i øst for å gi til de rike i vest. For dem handler alt om eiendomsskatten.
Jeg hadde et sterkt behov for å forstå mer om tallene, og har derfor brukt litt tid på å grave litt i Statistikkbanken til Oslo kommune. Her er litt av det jeg har funnet, i tallene for perioden 2012 til 2024:
Tallene for hvert år kan hver og en av oss selv hente ut fra Oslo kommunes statistikkbank. De to kolonnene til høyre har jeg laget selv, basert på tallene jeg fikk tak i.
Driftsutgiftene per innbygger har altså vokst med over 75%. I samme periode har vi hatt en samlet prisstigning (KPI) på 41%. Netto lånegjeld per innbygger har vokst med over 250%!
For å forstå dette ytterligere valgte jeg å multipliserte noen av tallene i tabellen over med antall innbyggere, også de tallene fra statistikkbanken. Da fikk jeg dette:
NB! Dette er ikke offisielle tall fra Oslo kommune, men beregninger gjort ved å sette sammen tall fra statistikkbanken.
Dette viser at netto lånegjeld har økt med 54,5 milliarder kroner i denne perioden. Bare de siste to årene har gjelden økt med 21,5 milliarder kroner. Samtidig viser denne beregningen at skatteinntektene falt med over 5 milliarder kroner de samme to årene.
Det som er viktig å ta med seg her er at 2022 var et unormalt høyt nivå for skatteinntektene. Veldig mange store aksjonærer tok ut rekordhøye kapitalinntekter og utbytter det året, i påvente av kommende økte satser på formueskatt. Derfor vil mange hevde at nivået for 2023 og 2024 er mer normalt.
Like fullt er det interessant å se disse sammenhengene. Det er også interessant å se på hvordan veksten i befolkning og veksten i Oslo kommunes sysselsetting har fulgt hverandre de siste tolv årene.
Befolkningstallet nå i 2025 har passert 725 000. Vi kunne også sett på antall årsverk i Oslo kommune, som i 2024 var 46 391. Veksten i antall årsverk i denne perioden var på 32,1%.
På disse årene har Oslos befolkning økt med over 100 000 innbyggere. Det betyr en befolkningsvekst på 17%. I samme periode har antallet kommuneansatte vokst med det dobbelte. Andelen i forhold til befolkningen har altså vokst fra 7% til 8%. Til sammenligning er tallet ca 7% i både Bergen og Trondheim. Så skal det sies at Oslo er en fylkeskommune, og også nasjonens hovedstad, som gir økt ansvar.
De neste 25 årene skal Oslo vokse med nye 100 000 innbyggere, som alle skal få tjenester levert av en bydel. Hvordan dette skal se ut gjenstår fortsatt å se. Om vi ser på de 15 bydelene vi har i dag viser tallene en økning i antall ansatte på 40% (og 31% i antall årsverk). Det jeg ikke forstår er: Har Oslo kommunes etater og bydeler satset over evne i ansettelser i denne perioden? Har det ikke vært styring?
I februar 2023 ga tankesmien Civita ut en rapport med tittelen “Sløsing i Oslo kommune”. Det er en ganske omfattende og grundig analyse. De gjennomgikk ulike kåringer og rapporter, for å finne ut mer om hvordan Oslos styring kunne bedømmes. En av kåringene var den årlige Kommunebarometeret, i regi av Kommunal Rapport,
Figuren viser Oslo kommunes plassering i Kommunebarometeret fra 2010 til 2022.
Jeg har ikke funnet oppdaterte tall, bortsett fra at Oslo i 2024 kom på 7. plass på “skole” og 3. plass på “kultur”. Agenda Kaupangs Kommuneindeks viser at Oslo har de største behovskorrigerte driftsutgiftene blant innbygger av de store kommunene. Det er kanskje ikke så overraskende, gitt at Oslo også er hovedstad og har en rekke funksjoner de andre ikke har. Samtidig sier den også at Oslo har høyere utgifter på omtrent samtlige kategorier.
Civita konkluderte også med at “Oslo kommune er en velstående kommune med en demografi som gir høyere skatteinntekter og lavere kommunale utgifter enn andre kommuner. Dette bidrar nok til at det på overordnet nivå kan slås fast at Oslo kommune har en relativt god økonomisk styring, og leverer god kvalitet innen de kommunale tjenestene, slik Agenda Kaupangs kommuneindeks fant.”
Den er tydelig på at det er sløsning i Oslo kommune, og rom for bedre økonomisk styring. Den skriver samtidig; “Oslo kommune har foreløpig en demografi og et næringsgrunnlag som tilsier at det skal svært mye til for et byråd å ikke føre en trygg og ansvarlig økonomisk styring av kommunen.”
Det var i februar 2023. Samme år falt skatteinntektene tilbake, kostnadene føk i været, og det kom et nytt system for inntektsutjevning. Alt dette vet vi. Men, det fritar ikke at Oslo kommune nærmest har vokst fritt. Derfor er en reform viktig og bra. Det jeg stiller meg spørsmål ved er om det er nok.
Det er et kommunikasjonsproblem at befolkningen ikke forstår de kommunale regnskapene. Dette er komplisert, og jeg har brukt mye tid på det. Jeg forstår fortsatt ikke alt. Jeg mistenker også at dette gjelder mange av politikerne våre.
Det er også et systemproblem, dersom vi ikke evner å snu og tenke nytt om den kommunale driften. Siloene er sterke. Evnen til å bygge er svak. Kulturen for å jobbe innovativt og i samspill på tvers av etater - og i et mer effektivt samspill med byen! - er varierende (for å formulere det forsiktig!)
Betyr det så mye om vi har 15, 8, 7 eller 6 bydeler, dersom vi ikke evner å bryte opp og tenke nytt om samarbeid? Samarbeid kan føre til økt satsing, til nye måter å tenke finansiering på. Det kan føre til helt nye løsninger og ideer. Men, mitt spørsmål er også hvem som skal ha ansvaret for å skape dette samarbeidet. Oslo kommune er ikke organisert for dette i dag.
Menneskene i byens næringsliv, kulturliv, nabolag og ellers elsker byen sin. De orker bare ikke det kommunale byråkratiet. Mange utenfor det kommunale systemet er også fryktelig lei av å bruke ekstremt mye tid på å søke, enten det er tilskudd eller annet, for så å bruke tid på å rapportere tilbake. Fordi det krever systemet.
Vi kan få til nye løsninger. Min anbefaling er å starte i midten, i sentrum, og med stedene der engasjementet og viljen er sterkest for å bidra til å skape de nye løsningene for byen.
