Licensed to not give a damn...

Det er i praksis hva samferdselsministeren har gitt I mandat til Statens vegvesen, om Ring 1. Dette er konsekvensen etter et møte han hadde med Oslos politiske ledelse tirsdag 28. november. Han sa det ikke er noen penger til Oslo, og at Oslo må fikse sine egne saker. Selv om det er han som lager problemene og kostnadene.

Statens vegvesen har foreslått en gangbru over Pilestredet. Vi har kun sett skissen fra Utleiepartner, presentert i oktober. Etter det ba vi Mad arkitekter om å visualisere hvordan denne brua vil se ut i praksis. Den vil lage en sperring. Illustrasjon: Mad Arkitekter

Han sa også at han ville se på andre løsninger for beredskapsvei enn å bruke Rådhusplassen i tre år. Men så, etter møtet, gikk han tilbake på det. Det var vel fordi han fikk kjeft av folka i departementet, som heller ikke bryr seg om Oslo.

Statens vegvesen kan nå sementere sin posisjon som en etat utelukkende opptatt av bilen. Alle tidligere forsøk på å vise at de bryr seg om bærekraft, byliv og mye trafikanter kaster de på båten. Etaten, som skal ha en rolle som hele Norges veietat, viser samtidig sin totale mangel på respekt og forståelse for Norges største by og hovedstad: Oslo.

Det gjør etaten gjennom å ikke følge opp, på ikke å svare nabolag og næringsliv, ved å trenere, ved å ikke skrive referater, og konsekvent motarbeide ethvert løsningsforslag til et bedre prosjekt for nabolaget og byen. All dialog fra denne etaten handler om etatens prosjekt, og den bestillingen departementet har gitt veivesenet.

I den bestillingen står det ikke ett eneste sted noe om at veivesenet skal ta hensyn til byliv, til mennesker som bor og jobber i den. Det er ingen insentiver til statlig ansatte etatsfolk om å forsøke å løse prosjektet bedre. Vi som jobber i og for næringslivet har påpekt mange forhold og kommet med flere løsningsforslag, som hadde gjort prosjektet bedre. Vi har til og med foreslått løsninger som ikke hadde behøvd å koste staten særlig mye mer. Men, etaten nekter å se på dem. Fordi det krever at de må ta hensyn til andre enn prosjektet sitt. Og det ligger ikke i bestillingen. Og da gidder de ikke.

De kan bare svare, om de svarer, «vi gambler ikke med folks sikkerhet». Med det standardsvaret mener de at de har ryggen fri. Problemet er bare at det finnes bedre løsninger for byen, som også tar vare på folks sikkerhet. Andre løsninger, som de nekter å se på, tar vare på sikkerhet også for de som er på utsiden av prosjektet. Vi gambler heller ikke med folks sikkerhet.

Samferdselsministeren bryr seg ikke. Han kjenner ikke prosjektet han er ansvarlig for, som hans departementsfolk har bestilt. Og når han først blir konfrontert med et dårlig prosjekt er han nødt til å gjøre som departementsfolka sier. Ellers får han trøbbel.

Han kan jo ikke vise omverdenen at folka hans i departementet heller ikke bryr seg om byliv og folk. Da kunne det jo fremstå som om han ikke hadde styringsevne, at han ikke er en ansvarlig statsråd.

Så derfor må han si til Oslos politikere at «Beklager, men det blir slik det er bestemt». Da sier han samtidig til den statlige veietaten og deres utbyggingsingeniører «Bare fortsett som dere jobber. Gi fullstendig blaffen, slik dere allerede har gjort. Jeg kommer ikke til å bry meg.» Og da blir det akkurat slik.

Statens veivesen tar nå ingen initiativ lokalt, for dialog, prosess og for å forsøke å gjøre prosjektet bedre. Og i det samarbeidsforumet som nå skal etableres mellom veivesenet og Oslo kommune står det at partene skal skrive referater, som begge parter skal godkjenne. Er dette et godt utgangspunkt for samarbeid? Hva mener dere å oppnå med å etablere et samarbeidsforum, etter to års mangelfull planlegging og bare noen måneder før Ring 1 skal stenges i tre år? Hva har dette samarbeidsforumet som mandat?

Veivesenet har hatt lang på seg til å planlegge. Det har de gjort ekstremt dårlig, som de fleste burde ha fått med seg.

Nå har de fått velsignelsen til å fortsette å gjøre en dårlig jobb.

Skal vi bare akseptere det?