Vi trenger da ikke motorvei i Oslo sentrum?

I forslaget til statsbudsjett for 2023 foreslår regjeringen å bruke milliarder på å senke Hammersborgtunnelen og fortsette med motorvei gjennom sentrum av Oslo. Nå er det vel på tide å tenke nytt, er det ikke?

Jeg har det siste halvannet året hatt gleden av å få bygge opp et klyngesamarbeid, Tullinsamarbeidet, som nylig har rundet 31 medlemsbedrifter. Målet med Tullinsamarbeidet er å få alle bedrifter i området, uansett bransje, til å samarbeide om å løfte Tullin og skape bedre løsninger for fremtiden. I september ble Oslo Urban Week arrangert der - som var svært vellykket, forøvrig - og siste lørdagen i oktober ble Kulturlørdag arrangert for første gang. Hensikten var å se hvordan vi skulle starte reisen med å gjøre Universitetsgata til hele Oslos «bokgate». Og vi har samarbeidet (og samarbeider fortsatt) veldig bra med Oslo kommune om dette initiativet.

Tvers gjennom Tullin går Ring 1, der Fredriks gate tar en kraftig høyresving sørover Pilestredet og går rett ned i Hammersborgtunnelen. Dette er nærmest for en motorvei å regne, der flere løp i hver retning mest er med på å transportere et stort antall busser, lastebiler og biler tvers gjennom Oslo sentrum.

På oppdrag fra Statens Vegvesen har Sweco gjort store analyser av konsekvensene av en stengning av Ring 1. De forteller at det nok blir litt mer trafikk i en del av gatene. Jeg fikk nylig også fortalt fra en ansatt der, at det daglig går 17 000 biler på Ring 1. Rundt 10 000 av disse vil ved en stengning sannsynligvis velge Operatunnelen. 5 000 vil velge andre gater, og 2 000 tror de blir borte. Her vil folk velge andre kommunikasjonsmåter.

I sommer sendte jeg, på vegne av Tullinsamarbeidet, en søknad til Statens Vegvesen om å prøvestenge det nordre løpet (det inn mot Trekanten) fra slutten av august til slutten av september, for å teste konsekvensene av redusert trafikk. Denne søknaden ble gjort sammen med flere av medlemmene i Tullinsamarbeidet, som både Mad arkitekter og Flott Gjort. Vårt forslag var også å fortsatt tillate buser og varetransport, men å si nei til privatbiler. Vi ønsket også å teste ut å fylle gateløpet med andre aktiviteter og innhold.

Statens Vegvesen var ikke uttalt negative til dette, men svarte etter hvert at de ikke ville rekke å gjennomføre en prøvestengning akkurat i det tidsrommet vi ønsket.

Og så kom forslaget til statsbudsjettet på bordet.

Det er veldig overraskende at vi har en regjering som i så liten grad velger å lytte til hva byen ber om. Det er et stort flertall i bystyret, som ikke ser behovet for å investere så mye i en fortsatt dyrking av bilen i sentrum. Næringslivet selv ønsker også å tenke nytt, og nå begynner det vel å bli nok av argumenter som tilsier at vi må slutte å gjennomføre prosjekter som dyrker fortidens transport og mobilitet.

Da jeg hadde ansvaret for reposisjoneringen av Paleet på Karl Johan, kom jeg over planene fra 1960-tallet om en enorm bymotorvei gjennom sentrum, inspirert fra USA. I de planene ville det meste av Karl Johan blitt revet, til fordel for en 12-felts motorvei. Disse planene ble heldigvis stanset av oljekrisen på 70-tallet.

La oss ta til fornuft også nå. Vi har en klimakrise, en strømkrise, og en krise der forbruket og biltrafikken bare øker. Vi trenger ikke bruke milliarder av kroner på en tunnel vi strengt tatt ikke vil trenge når den står ferdig. De pengene kan brukes til mye mer fornuftig, som for eksempel å styrke kollektivløsningene.

Og så kan vi da heller fortsette å dyrke Oslo som verdens beste by å gå og leve i.

Onsdag morgen skal jeg innom Grape, der både Byrådslederen (Raymond Johansen), Statens Vegvesen (Halvard Gavelstad) og Entra (Christian Winsnes Rustand) er representert for å diskutere Ring 1. Det blir veldig spennende. Møt opp!